torstaina, marraskuuta 14, 2013

Sohvaperunasta salipirjoksi

Mulla ei oo takana kovin pitkää urheilutaustaa. Ala-asteella en pitänyt erityisemmin koululiikunnasta ja ainoat harrastuksetkin olivat piano ja partio. Tuli sitä jossain vaiheessa harrastettua luistelua, balettia ja sirkuskouluakin. Nää harrastukset jäi kuitenkin aika lyhyiksi. Muistan kuinka joskus kaverin kanssa protestoitiin ala-asteen liikunnanopettajaa vastaan. :D Se vaan ei ollu kiva. Ei yhtään. En ollu erityisen hyvä missään lajissa, paitsi pesäpallo ja lätkä oli kivaa.

Yläasteella meillä taisi vaihtua liikanmaikka ja sittenpä sekin alkoi maittamaan enemmän. Vapaa-aika kului pitkälti pelaten tietokonepelejä tms ja olin vähän nörtti ;) En nyt ihan muista, mutten ollu mikään kovin innokas ulkoilija koko peruskouluaikana ja hieman pulleakin olin. :D

Lukioliikunta alkoi kiinnostamaan enemmän, muttei se silti mitään lempparia ollut. Lempilajeja tietenkin oli luistelu ja laskettelu. Kumminkin syksyllä 2003 mainitsin äidille, että haluan liittyä Esport Centeriin. Eka vastaus oli että eikä ihan tyhmä idea ja plaaplaa. Äitini oli ollut monta vuotta jo ylipainoinen eikä hänellekään ollut liikunta maistunut vuosiin. Kotikasvatus siis vaikuttaa tosi paljon. Faija kävi aina rullaluistelemassa, pyöräilemässä tai hiihtämässä. Minä ja äippä vaan istuttiin perseellämme ja syötiin paskaa haha. Noh, suostuihan ne sitten maksamaan sen salikortin ja sille tielle jäin. Taisin alussa aika paljon käydä salilla itsekseni kaverin kanssa, jonka jälkeen uskaltauduin Body Pump/ Combat-tunneille. Rakastuin. Treenejä kävin vetäsemässä mun mielestä suht säännöllisesti talvikauden ja kesällä vähemmän. Lukiosta oli lyhyt matka mennä suoraan salille, joten treenaaminen oli helppoa. Abikeväänä kuitenkin hurahdin ihan täysin liikkumiseen ku ei lukeminen maistunut ja teinkin "pahimmillaan" body pumppia 4-6 kertaa viikossa ja aina perään vähintään toinen tunti tai salille. Liikkeistä muistan vaan hauiskäännöt käsipainoilla, pystysoudun ja selänojennukset. Jalkoja en liiemmin salilla treenannut. Olin himassa aina puntin jälkeen todella myöhään ja unirytmikin heitti häränpyllyä. Tottakai kun kroppa käy ylikierroksilla. Ravinnosta mulla ei ollut harmainta hajua, söin ku siltä tuntui ja millon mitäkin mukaanlukien kaupan mikroateriat sun muutja mun lempiruoka makaroni ketsupilla. Vaikka ruokailut oli mitä oli liikuin kuitenkin niin paljon, että tottakai mä laihduin ja paino oli kai alimmillaan 58kg (170cm pitkä). Alipainoinen en oo koskaan ollut, koska ruoka on aina maistunut haha eikä siis mielestäni oo ollut koskaan minkäänlaista syömishäiriön riskiä. En siis kovin paljon muokannut ruokavaliota, koska en osannut/tajunnut sen merkitystä. Ainut mitä vähensin oli suklaapatukka-automaatin käyttö lukiossa haha. Mutta joo, tavoittelin tuolloin 55kg painoa. Nyt en todellakaan, eikä mua vaa'an lukemat juurikaan kiinnosta muuten kun suuntaa-antavasti. En haluaisi olla sellanen siima kun silloin. Ja nyt kun puhun itestäni tälleen, en missään nimessä tarkoita että ajattelisin muista samalla tavalla. Jos joku on samankokoinen kun mä monta vuotta sitten, voi hän mun mielestä näyttää todella hyvältä. Kyseessä on siis VAIN MINÄ ITSE!

2006

(sillon lakkiaiskuvia kattoessa kelasin et oon joku bulkkipossu hahaha mut sit kumminkin vaikka toisaalta on ollut huono itsetunto ulkonäön suhteen niin silti en oo sitä ulospäin näyttänyt ja siten se ei oo vaikuttanut mun tekemisiin tai menemisiin, onneksi! mut luulen et melkein kaikki naiset joskus eivät pidä peilikuvastaan)

2006

2008. Holy crap. :D

Jonkunnäkönen vääristyny kuva itestä on varmasti ollut sillon koska en todellakaan nähny itseäni noin hoikkana kun oikeasti olin. :D Tai sit se johtuu vaan itsekriittisyydestä, tai siitä että OON NAINEN. :D Tai sit ehkä vika oli siinä etten osannut treenata tavoitteellisesti enkä levännyt tarpeeksi. Lihaksia ei siis juuri ollut enkä silti ollut "kunnossa" eli ehkä laihaläski? :D

Samana kesänä (2006) treenaaminen jatkui kovana ja kävin mä siinä syksyllä muistaakseni Thaiboxing-peruskurssin. Mutta sitten mukaan astui juhliminen. Monta kertaa viikossa ja aina seuraavana päivänä body pumppia. Tosi järkevää huoh. Bilettäminen jatkui ja treenaaminen alkoi väistymään taka-alalle jossain määrin. Kilot alkoivat kertymään (tosin hitaasti, kuten näkyy ei oo suuren suurta eroa 2006-2008) pikkuhiljaa ku yhdisti bilettämisen ja roskaruoan. Siinä sitten kävin edelleen jumpissa ja salilla kunnes 2007 keväällä aloitin potkunyrkkeilyn Espoon Kehähaissa (paras mesta evö;). Se oli kyllä ihan huippua ja tuli siellä käytyäkin se pari vuotta, ensimmäinen vuosi lähes kaikissa treeneissä ja tokana vuonna ei niin usein enää. Oon mä suorittanut sentään oranssin vyökokeen. :D

Muistaakseni 2008 kävin kattomassa ekat fitnesskisat Lahdessa ja silloin aloin ymmärtää oikeanlaisen ravinnon merkityksen treenaamisessa ja ostin ekat lisäproteiinit (jotka jäi kaapinpohjalle;). Aloin tilaamaan Body-lehteä, joista kahmin tietoa treeneistä ja ravinnosta. Kämppiksenä silloin mulla oli lapsuuden kaveri, joka vielä kerto mulle asioita. 2008 keksin myös aloittaa uudestaan sirkuskoulun Circus Helsingissä aikuisten ryhmässä.


2009 tuli ero ja menikin aika lujaa tuolla bilerintamalla touko-joulukuu eikä siis tullu treenattua paljoakaan, eli siis ehkä 2-3 kertaa viikossa. Terveellisesti yritin syödä, mutta joka vklp juhliminen aina romutti terveellisen elämän. Oli sellanen ihana seksikäs siideripöhö päällä koko aika. :D Multa on näiltä ajoilta tainnut kaikki kuvat kadota/ne on kovalevyllä suomessa. :(

2010 keväällä innostuin tekemään elämäntaparemonttia ja aloitin samaan aikaan Krav Magan Combat Academyssa, luistelukoulun Helsingin luistelijoissa sekä Savate Formen Savate Clubilla. Vaihdoin Esportista Elixiaan, koska kaipasin vaihtelua ja sillon ihan uusi Salmisaaren sali oli vaan 5min sporamatkan päässä kotoa ja siellä otinkin personal (t)rainerin. Ruokapäiväkirjaa tehdessä tulikin huomattua kuinka usein mulla venähti ruokavälit kauhean pitkiksi ja sitten illalla tuli mätettyä nälissään kaksin käsin ruokaa. Tämä siksi, että luin pääsykokeisiin ja harvoin tuli otettua eväitä mukaan. Syksyllä lähdin Lontooseen ja sielläkin tottakai liityin salille ja seuraavana keväänä aloin treenaamaan ptn kanssa 2-3 kertaa viikossa. Kyllä siinä jo silloin kutistuin pari kiloa ja kesällä päätin noudattaa terveellistä ruokavaliota. Vituiks män ku jeesuksen pääsiäinen. Juhliminen vei taas voiton kesällä ja olin varmaan lähes taas lähtöpisteessä, no ei ihan mut melkein. :D

Essexiin lähdin syksyllä 2011 ja silloin vähensin juomista reilusti. Enimmäkseen siksi, etten enää jaksanut henkisesti darrapäiviä :D Ihan perseestä vaan koomata koko päivä vaikkei olis ees paha olo. Tammikuussa 2012 tein itselleni saliohjelman ja päätin alkaa treenaamaan bailaamisen sijaan (ja siitäkös sain ihmettelyä osakseni ku en käyny ulkona kuten muut ekan vuoden opiskelijat). Liityin Fitfarm Liteen ja pari kiloa flädää sain poltettua. Liityin myös Superdieettiin pariksi viikoksi kun kiinnostuin valmennuksesta ja sillä tiellä ollaan menossa kohti unelmia. :) Tavoitteellista salitreeniä (mukaan lukien oikea ravinto) takana siis kohta 2 vuotta.

Mä rakastan salitreeniä koska siinä joutuu haastamaan itsensä joka kerta. Ja motivaatio kasvaa hurjasti kun näkee muutoksia peilistä. Aikaisemmin kesäisin jäi monesti treenit pitkäksikin aikaa väliin, koska tuli juhlittua ja oli muka jotain tärkeämpääkin menoa ja sitten se salille lähteminen vaan venyi ja venyi. Nyt taas punttitreenit kulkee mukana joka viikko eikä oo sellaista vaihtoehtoa kun treenin väliin jättäminen väliin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Turha haaveillakaan fitnesskisasta jos en käy systemaattisesti salilla joka viikko. Mä myös tykkään hirmuisesti Body Attackista, Hotjoogasta, potkunyrkkeilystä, krav magasta, luistelusta sekä sirkukoulusta. Nää on juttuja, joiden pariin haluan varmasti vielä tulevaisuudessa vielä palata, mutta nyt ei ole niiden aika. CrossFittiäkin tuun aivan varmasti kokeilemaan jossain vaiheessa. Nyt rakennetaan kroppaa paremmaksi ja tulevaisuudessa sitten vähintään ylläpidetään jos meinaan lopettaa fitnesstouhut siihen yhteen kisaan. :)

Eli on tässä nyt kumminkin jonkun verran treenitaustaa ennen kunnollista salilla käymistä. On-offina salilla käyty jo sen 10 vuotta, mutta enhän mä nyt sillon osannut oikeasti treenata kovaa. Kisat ovat jossain määrin kiinnostaneet viimesen 5 vuotta. En oo siis ihan täysin sohvalta hypänny valmennukseen ja alkanu samantien treenaamaan kisoihin :D Tosin ei sekään väärin ole, kunhan vaan tiedostaa riskit ja muut. Jos kisat kiinnostaa niin go for it! Jos ei niin no pressure. Kisannuthan mä en ole koskaan missään lajissa ja tottakai siitä on apua jos kisataustaa löytyy, muttei mun mielestä ole mikään pakko (tai tottakai mä sanon näin kun mulla ei oo haha). Lihaksen kasvatus vaan on niin tuskaisen hidasta hommaa, että maltta on valttia. Naurattaa, kuinka mä sillon kesällä 2012 menin valmennukseen ja luulin, että olis ihan ok nousta lavalle 2013 syksyllä. Sinä keväänä katoin itteeni peilistä (ku alko kisadieetit yms) että ei herranjestas mitä mä oon kelannu. En missään nimessä olis lähteny siinä kunnossa kisaamaan. :D Mulla ei kaikista mun harrastuksista huolimatta eikä geneettisesti oo mitään lihaksia juuri missään, eli esim. olkapäät on rakennettu täysin nyt melkein 2 vuodessa samoin jalat... ne lihakset siis. :D Omalla kohdalla oon siis todella huomannut konkreettisesti sen oikean ruokavalion merkityksen....niin ja LEVON. Ennen ajattelin vaan että More is More mut eihän se ihan niin mene. Kiinteytyminen sekä lihaksen kasvattaminen on mun kohdalla molemmat tapahtuneet niin paljon helpommin kun oon noudattanut ruokavaliota + pitänyt tarpeeksi lepopäiviä versus sillon ku en ymmärtäny mistään mitään. Ja on mulla ainakin paljon parempi olokin koko ajan kun ei oo semmosta tappavaa nälkää ja sen jälkeen ähkyä.... paitsi joskus brunssin jälkeen ;D

Koskaan ei oo liian myöhästä alottaa liikuntaa, eikä sen intohimon tarvitse välttämättä olla punttitreeni. Vaan ihan mikä tahansa liikuntamuoto! Tosin punttitreeniä suosittelen, koska kun lihasmassa lisääntyy, myös lepoaineenvaihdunta lisääntyy :) Eikä oo pelkoo et salitreenin jälkeen olis hirvee lihaskimppu.

Tässä hyvä linkki aiheeseen!

Löytyi muuten Body-lehden sivuilta tämmöinen juttu:


Mulla alko ihan sydän hakkaamaan että mitäs täällä tapahtuu. Ihan huippujuttu! Tämä on siis extra-kilpailu, johon pitää hakea ja sitten pitää saada kutsu. Mutta että overall-voittajalle (kaikkien sarjojen voittaja) pro-kortti? Wau!

Ensi syksynä siis nähdään vielä enemmän varmaan kansainvälisiä kisaajia lavalla sillä tää ei oo vain suomalaisille:)

Muahhaa! Mulla on kyllä loistavat kämppikset. Täällä asuu siis 4 muijaa ja 2 jätkää: italialainen ja ranskalainen. Ensin se italiaano siivosi ja moppasi lattioita darrassa (luulen että morkkissiivoukset) ja sitten viime yönä ranskalainen oli tullu kännissä kotiin ja mopannu kaikki lattiat ja siivonnu keittiön ahahha! Mistä tollasia miehiä löytyy mulle kans:DD

-Metukka

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti