keskiviikkona, marraskuuta 06, 2013

Oikeanlaisen ravinnon merkitys

Tämä teksti tulee olemaan varmaankin olemaan hyvin sekava, koska kirjotin tämän alunperin jo kesällä, lisäilin ja poistelin pätkiä moneen otteeseen. Sorry :D Oon jo varmaankin tätä aihetta sivunnut monesti, mutta tulipa nyt pohdittua vähän syvällisemmin.

Lueskelin tossa joskus aikaa sitten Eevskun yhtä blogipostausta ravitsemuksesta. Tulin siihen lopputulokseen, että oon ihan samaa mieltä. Muakin kiinnostaa hirmuisesti kokonaisvaltainen ravitsemus ja siksi pyrin syömään just sitä mitä mun kroppa tarvitsee, 90% ajasta. Poikkeuksiakin teen ja toivottavasti kaikki muutkin. Kaikenmaailman hehkutetut superfoodit ja muut on kaikki lähellä sydäntä. Hifistely ruoan kanssa on mun mielestä ihanaa. Oon ihan kikseissä kaikista uusista jutuista ja myös minä tykkään toimia "testikappaleena" kokeillessa kaikkea. Ainut, että oon ehkä universumin huonoin ihminen havaitsemaan syy-seuraussuhteita missään asiassa, koska oon aina sillä mielellä että noh tää nyt vaan on väliaikaista ja sit kun ei ookaan niin en enää keksi mitä syön erilailla kun esim 2 viikkoa sitten. Esimerkkinä tästä se, että vatsa ei kesällä ollut kovin yhteystyöhaluinen ku vedin joka päivä 350g mansikoita. Heti kun vaihdoin mustikoihin niin ohhoh ei mitään ongelmaa. Ja tottatosiaan syönhän mä nyt joka päivä Solgarin ruoansulatusentsyymejä auttamaan ruoansulatusta ja onkin ihan loistava tuote!


Oon aivan vakuuttunut siitä, että ravinto vaikuttaa ihan täysin siihen ollaanko me terveitä vai ei. En oo koskaan ollut kovinkaan useasti esim. flunssassa, mutta nyt tän bodyruokavalion myötä oon kipeänä entistäkin harvemmin. Jotain ihan miniä flunssanpoikasta oli viimeksi tammikuussa joka sekin lähti pois pakuriteen myötä (sitä en tiiä oliko placeboa vai ei mutta aika sama jos se toimii). Tai noh, meinasinhan mä tulla kipeäksi vähän sen jälkeen kun kävin juhlimassa synttäreitä syyskuussa ja olen aivan vakuuttunut siitä, että alkoholi meinas paskoa vastustuskyvyn.

Mä noudatan valmentajan antamaa ruokavaliota tasan siitä syystä, että haluan optimoida kehityksen haluttuun suuntaan. Siksi kun mä voin ja haluan. Ei mua kukaan pakota ostamaan joka viikko lisää bataattia ja kuorimaan niitä (vaikka vihaankin sitä). Teen sen koska haluan kehitystä. Ja tottahan toki mä tykkään tosi paljon siitä mitä syön. Aika vähän tulee niitä hetkiä, että syön "koska pakko" vaikken tykkäisikään jostain. Jos mulle esim. valkku sanoisi, etten voi syödä maissia tai porkkanaa koska niissä on paljon sokeria, niin kyllä mä nyt noudatan ohjetta, mutta enhän mä nyt herranjestas niin tollo ole, etteikö niitä voisi syödä IKINÄ koska kehitystä ei muka tulisi. Tai että ananas on huono hedelmä kun on niin paljon sokeria, mieluummin marjoja. Kyllähän se kieltämättä mullakin välillä tuntuu tyhmältä, etten voi tehdä banaaniprodelättyjä iltapalaksi, koska paperissa ei lue se banaani tai kaurahiutaleet vaikka todellakin miellän nämä terveellisiksi ruoiksi :D (noh saan syödä hedelmää illalla jos haluan). Tottakai näilläkin tulee kehitystä ja maalaisjärkeä tulee aina käyttää. Ja siksipä tiedän jo nyt, että sitten kun kroppaan on saatu rakennettua hyvä pohja, alan etsimään sitä ns. kultaista keskitietä. Vaikka ravitsemus kiinnostaa huimasti, ja muille vinkkien antaminen on just sitä mikä on musta kivaa ja haluan syödä ns. oikeanlaista ravintoa, ei se saa mun mielestä mennä liian niuhottamiseksi....PAITSI kilpailuun valmistautuessa. Tässäpä mun tuleva opintosuunta mahdollisesti :) Mun kämppis esim haluaa kiinteytyä ja hänellä ei oo mitään tietoa ravinnosta (esim missä kaikessa oikeasti on turhaa hiilaria pavut tomaattikastikkeessa, jogurtit, valkonen leipä yms) mutta mä en oo viitsinyt kun muutaman kerran sanoa jotain helppoja ohjeita, joilla pääsee alkuun koska aloittelija menis ihan sekaisin jos alkaisin selittää kaikkea mihin uskon. :D Ja kyseessä italiaano, ei hän voisi luopua valkoisesta pastasta hahaha. Vastaan siis jos kysytään, mutten ala tuputtaa tietoa kellekään. Ei siis sillä, että tietäisinkään lähellekään kaikkea... siksihän mulla on valmentaja. :)

Bodyruoka (tai fitness miten vaan) on about 90% terveellinen ja puhdas ruokavalio noudattaa ja jäähän hyvin monella esim. alkoholi/mättöpaska/einekset kokonaan pois verrattuna syönjajuonmitävaanmillonvaan-ruokavalioon. Mun lisäaineet tuleekin sitten lähinnä makeutusaineista silloin tällöin eli pepsi max yms. Ainut, että fitness elämäntapana ja kisafitnessin välillä on vissi ero. Kisadieetin loppuviikoilla kroppa viedään äärimmilleen kuitenkin noudattaen tiettyä ruokavaliota, joka koostuu laadukkaista proteiininlähteistä sekä hyvistä rasvoista, ehkä myös hiilareista. Siinä on ero alkaako muuten vaan näännyttämään itteään vai valmistautuuko kilpailuun tiettyä henkilökohtaista ruokavaliota noudattaen, jonka jälkeen palautellaan kroppaa hiljalleen takaisin terveellisempään tilaan. Tavallaan tajuan miksi moni ei ymmärrä sitä, miksi kilpailijat "luopuvat" vapaudesta vain yhtä päivää varten. Noh, ensinnäkään ei pitäisi kokea luopuvansa, silloin on väärä laji kyseessä. Fitness-kisoihin pitäisi jokaisen tähdätä rakkaidesta lajiin, eli punttitreenin (ja akrobatia yms) sekä oikeasti nauttia puhtaasta ravinnosta. Milloin olet viimeksi tuntenut morkkista terveellisestä ruoasta?? En mä ainakaan koskaan. Ei mullakaan kisadieetillä ruoka-aineet muutu vaan samaa ruokaa puputan mitä muutenkin ympärivuoden. Ainoastaan määrät muuttuvat sekä cheat mealit jäänee pois.

;)

Mua ehdottomasti kiinnostaa panostaminen laadukkaaseen ja ravintorikkaaseen ruokaan, makso mitä maksoi. Toki oon ollut sellainen jo useamman vuoden, mutta mieluummin satsaan esim. mahd. paljon luomuun kuin käytän rahaa muuhun. Jos olisi mahdollisuus, ostaisin varmaan kaiken ekokaupoista. En ees alota kuinka mä RAKASTAN Ruohonjuurta. AAAAA siellä on siis kaikkea ihanaa.

Takaisin noihin motiiveihin, toki mullakin kiinnostus lähti siitä, että halusin muuttaa kroppaa paremmaksi (siis ulkonäölliset motiivit) ja näin ollen kisaaminen tuo toivotunlaisen tavoitteen, jota kohti menen systemaattisesti. Mutten halua rynniä lavalle liian pian, vaan ennemminkin odottaa ja antaa lihaksille aikaa kasvaa. Uskon, että lopputuloskin on näin parempi kuin hätiköimällä. Tosin, vasta ensi vuonnahan sen näkee olenko saanut kehitystä tarpeeksi. Haluan upean fysiikan lisäksi oppia lisää treenaamisesta ja ravinnosta sekä kehittää voimapuolta ja muutenkin, elää terveenä. Kyllä mä valehtelematta saan hullut kiksit jos jaksan nostaa enemmän ku jotku miehet ;)hihi. Joten jos fitness jää ekojen kisojen jälkeen, niin punttitreeni jää ehdottomasti joskin kyllä tulen monipuolistamaan treenejä.

true dat. ;)

Vaikka mä tavallaan oon tosi innoissaan ensi vuoden kisoista ja kisadieetistä, niin en kyllä odota sitä loppuajan kuntoa innolla. Tää meinaa sitä, että suonet ja muut alkaa mahdollisesti näkymään ja kroppa on kuiva ku korppu. Se ei ole mun mielestä naiselle (minulle) esteettinen ympärivuotinen kunto ja moni joka kitisee fitness-kisaajien olevan miehennäkösiä niin ei ne ihan oikeesti näytä siltä ympäri vuoden eikä se todellakaan ole se kunto mitä minä tavoittelen eikä varmasti monelle muullekaan. Ja fitness-kisaajathan on ihan tosi minityyppejä kun viereen menee seisomaan, kuvasta sitä todellisuutta ei näe. Mä alan jo oikeastaan olemaan lähellä sitä kuntoa, jossa mun on hyvä olla vaikkei peilistä näkyiskään mikään pyykkilautavatsa (no chance) :D Tai että mun ei olisi pakko dieetata ja väkisin tavoitella jotain superkuntoa lopuksi elämää. Blaah, lisää ruokaa koneeseen että lihaksillakin on mahdollisuus kehittyä :) Ja nyt ei olla lähimainkaan kisakuntoa, tästä vielä reilu kymppi ainakin pois luulisin.


Tästäpä päästäänkin aasinsillalla nyt tähän hypetettyyn paleo-ruokavalioon. Mäkin haluaisin kovasti tätä kokeilla, mutten tiiä haluanko luopua mun aamupuurosta:D Suurin muutos olisi varmasti juurikin viljaton ja maidoton ruokavalio. Kyseessä olisikin ihan vaan kokeilu, jotta näkisin miten ruoansulatus ja kroppa muutenkin reagoi muuttuneeseen ruokavalioon. Kuitenkin koen, että haluan itse ensin testailla jättämällä vain toisen näistä tuotteista kokonaan pois muutamaksi viikoksi, jotta sitten tiedän kummalla tulee isompi vaikutus vai pitääkö ne tosissaan jättää pois molemmat. Pitänee kysellä valkulta... :)

Tässä muutama teksti aiheeseen liittyen:

Urheilijan viljaton ruokavalio

Ruisleipä on pyhä asia

Olipas taas syvällistä. Eilinen puntti jäi väliin edellisyön 3h yöunien takia, joten tänään aamupäivällä kävin salilla. Paljon parempi ei niin paljon jengiä ja voi häreegyyd mikä etureisipuntti! Kyykyissä painoista ei hajuakaan kun en tiedä paljon se tanko painoi mutta pohjasta, ja lopulta kun alko rauta painamaan liikaa päätin, että minähän perkele teen kun ei pt-treeneissäkään lopeteta siinä vaijeessa. Ja se jäbä kenen kanssa tein samaan aikaan tulikin itsenäisesti auttamaan josko en oliskaan päässyt ylös huippua! :D Syke taas oli jotain tsiljoona ja naama yhtä punanen ku tomaatti.

#selfie #nofilter #kaunisnaama #olentomaatti



Varmaankin johtuu paskasta aerobisesta kunnosta pitää varmaan kysyä voinko tehä jonkun jumppatunnin viikottain koska ei meinaa millään laskea sykkeet ainakaan jalkatreeneissä :S Oon kans miettiny pitäskö vaatia valkulta lisää ruokaa, koska vaikka en kyllä haluis turvota tästä edelleen, mutta kisadieettiä ajatellen olis hyvä jos nyt "bulkilla" vois syödä mahdollisimman paljon, jotta olis sitten mistä ottaa pois myöhemmin. Ja pitkinä päivinä ruokavälit venyy väkisinkin 4tuntiin jolloin on jo huutava nälkä.

Hohoooo nää kuvat nappasin matkalta voin kertoa että toi "ylämäki" tuntui ikuisuudelta. Liukuportaatkin on hitsattu kiinni ettei ne liiku haha. 

Tässä taas pitkästä aikaa treeni:

Superina   smith-kyykky 3x10-15 (+lämppäsarja) (35-45kg)
    lankkukyykky 3 x max

Superina   kapea jalkaprässi 3x15 (about 150kg)
reisiojennus 3x15 (30kg)

Askelkyykky 4x10/jalka

Pohkeet istuen 2x8 (40kg)
Pohkeet seisten 2x15 (25kg)

Sit voi sanoa, että on hyvä treeni kun alkelkyykky ei onnistu enää 20kg tanko niskassa vaan piti vaihtaa pienempään jonka jälkeen totesin, että pakko tehdä omalla painolla. Ja siinä samassa kun tuskailin askelkyykkyjen (yläkroppa taipui hieman eteen eikä pysynyt takana) kanssa joku äigeli tuli kysyy saako antaa mulle vinkkejä hahaha eka kerta!!! Sanoi, että hän on huolissaan mun lantiosta ja polvista kun kuulemma on huono tehdä kyykyt siten, että polvi menee nilkan yli! :D Sanoinkin sitten, että sillä on ihan tarkotus, jotta voin keskittää lihastyön etureidelle. Teen siis siksi kyykyt aina lankku/levypaino kantapäiden alla, jotta saan tehtyä kyykyt pohjasta, perse melkeen lattiasta. Askelkyykyt myönsin tehneeni huonosti, koska jalat ei enää vaan kantaneet :D Normaalisti siis tulisi aina tehdä kroppa täysin suorassa.


Uskallan nyt kyllä sanoa, että en oo kyllä ihan päin peetä treenannut. Lihakset kuvassa on kyllä pumpissa, muttei paljon tarvinnut (pystynyt) edes jännittämään. Kun sain ekan kerran uuden treeniohjelman käteen ajattelin, että hitto en tykkää yhtään super/triplasarjoista. Mutta kehitys on ollut omaan silmään suurta niin olkapäiden kun etureisienkin kohdalla. Voin siis sanoa, että todellakin toimii ainakin mun kohdalla. Yksikään lahja ei korvaa sitä fiilistä, minkä saa kun katsoo peiliin ja sillä omalla tekemisellä on saanut jotain oikeasti aikaseksi! En siis todellakaan treenaa vain sen takia, että peilistä näkyisi tuloksia, mutta tää antaa entisestään motivaatiota. Isoimmat kiksit saan edelleen siitä, kun pystyn nostamaan isompia sarjapainoja salilla. :) Kunnon etureisiä ja olkapäitä (ja äässiä hehe) oon toivonut ja nyt ne alkaa pikkuhiljaa löytymään. Paljon on vielä tehtävää ja vaikka sitä sanotaan että kehitys loppuu tyytyväisyyteen niin silti saa mun mielestä sanoa, että on tyytyväinen siihen jo tehtyyn työhön. :) Se tässä eniten ehkä pelottaakin, että kun rasvat lähtee niin musta tulee vaan laiha riisitikku eikä jää mitään jäljelle.:D Rasvaa saa ja pitää olla kropassa sopivasti niin ne rakennetut lihaksetkin näyttää täyteläisemmiltä ;) ja persus erityisesti haha. Uskon ja toivon siis, että mulle ei tuu mitään ihan hirveetä kriisiä kun siirryn kisakunnosta takaisin normaaliin olettaen että en turpoa kuin pallokala. :D

Pientä sekoilua taas kun kävin kaupassa treenin jälkeen. Kävelin suoraan hyllyille missä on ennen olleet mantelit ja pähkinät. Muutaman sekunnin ehdin siinä seisoskella kunnes tajusin että tuijotin suklaalaatikoita haha ne oli siirtäneet pähkinät muualle. :D Toinen oli ku tulin himaan olin vahingossa painanu 5 kerroksen hissinappulaa ja ku menin ulos katoin että kukahan on vaihtanu meidän maton (oven edessä) ja koska se on vuokrakämppä ja matto sellainen liimattu versio kelasin et vuokraisäntä käynyt ja meinasin alkaa tunkemaan avainta lukkoon mut onneks tarkistin kerroksen. Hups. Sama on käyny joskus Egyptissä hotellissa kaverin kanssa ku oltiin vissiin 2 kerroksessa 3 sijaan ja rynkytettiin sitä ovea keskellä yötä joku 5 minuuttia kunnes jompi kumpi heitti läpällä et ollaan salee väärässä kerroksessa ja niinhän me oltiin. Hirvee repeeminen, mäkkiruoat mukaan ja äkkiä yläkertaan. Ahahaha oi niitä aikoja :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti