maanantaina, joulukuuta 08, 2014

#8: Fitness-herkuttelu

Luukku #8

Paitsi että mikä hemmetin fitness-herkku? Puhutaan siis niistä kovaa mainetta niittäneistä terveellisistä herkuista. Otsikko olkoon mikä on, sillä varmasti kaikki ymmärtävät aiheen. Mulle sana fitness on kumminkin kokenut niin pahan inflaation, että käytän sitä sellaisenaan sarkastisissa yhteyksissä lähinnä. Jokatapauksessa, tämä on asia joka on varmasti tullut vastaan monille fitness jne. blogeissa ja somessa. Itseasiassa kirjoitin tämän aikapäivää sitten, kun tästä aiheesta kohistiin somessa. Nyt kukaan ei enää koko aihetta edes muista, joten on aika taas jauhaa aiheesta. xD Oon huomannut, että monia ihmisiä ärsyttää nämä "terveysherkut". Eli että kun herkutellaan niin sitten niillä "oikeilla" herkuilla eikä että "joo taateli on ihan samanmakuista kuin kinuskikastike" tai että "riisikakku avokadolla on ihan ku söis leipää voilla". Siis ei tietenkään ole. Mutta he, jotka näitä terveellisiä herkkuja kehittävät ja tykkäävät tehdä/syödä (ml. minä) ymmärtävät mikä merkitys on puhtaalla ruokavaliolla.




Mä tykkään mun ruokavalion ruoista eikä siinä sen kummempaa. Nyt melkein 3 vuotta olen syönyt enemmän tai vähemmän samalla kaavalla enkä vieläkään ole kyllästynyt pelkkään riisiin&kanaan tai makaroniin&jauhelihaan. Joskus kumminkin tekee mieli mukailla ja syödä jotain "herkumpaa" kuitenkaan poikkeamatta ruokavaliosta ja tällä tarkoitan esim. protskupannareita, kakkuja, ja makaronilaatikkoa mun makroilla tehtynä. Mulle on tärkeää, että ruoka jota syön on terveellistä, ja että proteiinin määrä on riittävän suuri - toisinsanoen makrojakauma kunnossa. Ja en nyt toki tarkoita 100% ajasta. Mutta kun syön tällä tavalla mulla itselläni on silloin hyvä olla, sillä tiedän, että mun kroppa saa sitä mitä se tarvitsee ja ennenkaikkea tukee mun liikunnallisia tavoitteita. Eikä tule sitä fiilistä "mun ei nyt pitäisi syödä tätä". Tällä tavalla voin myöskin hyvällä omatunnolla toisinaan vedellä niitä "oikeita herkkuja". Molemmille on aikansa ja paikkansa! Mulle tällä hetkellä ihan kunnon ruisleipäkin on HERKKU!


Mä tiedän minkä näköinen musta tulee, jos nyt palaan entisiin ruokailutottumuksiin, sehän nähtiin jo muutospostauksesta. En mä halua. Ei takaisin ole enää paluuta. Tämä on mun elämäntapa 90% ajasta. Näin ollen mulla itselläni on paljon parempi fiilis syödä "terveellisiä" herkkuja kuin esim. fazerin sinistä (joka on muuten aivan liian makeaa mun suuhun kun taas tummaa raakasuklaata voisin syödä levytolkulla). Ja yleisin argumentti on että "ei terveelliset herkut oo mitään terveellisiä vaan just kaloripommeja" koska monesti näissä käytetään esimerkiksi kookosöljyä tai mantelijauhoa. Mutta eihän se pointti olekaan se, paljonko kaloreita näissä ruoissa on vaan NE MAKROT! Jos kyse olisi kaloreista, ei voitaisi enää puhua fitness-elämäntavasta. Tässä esimerkki meidän yliopiston perus opiskelijan ruokavaliosta: Aamupalaksi latte (ja vaikka viineri), lounaaksi kolmioleipä (ja sipsejä) ja illalliseksi hamppariateria ja päivän kalorit on siinä, ellei jopa ylity. Tällä tavalla ei todellakaan jokainen ihmisen syö joka päivä ja rahaakin menisi liikaa, mutta mulle ei kävisi mielessäkään vetää jotain erikoiskahvia ja mahdollisesti pasteijaa aamiaiseksi. Ei edes yhtä kertaa. Eihän tolla edes pysy nälkä.


Jos olisi aina vaan pakko herkutella niillä "oikeilla" herkuilla niin lataisin kropan vaan täyteen valkoista sokeria ja kovaa rasvaa. Mä mieluummin sitten valitsen paremmat raaka-aineet ja vaikka kalorit olisivatkin samat niin oliiviöljy on kyllä parempi vaihtoehto kuin joku oivariini (jep tästäkin joku on toista mieltä). Mä oon mun elämäntavan takia oppinut syömään hyvin askeettisesti, enkä enää käytä kermaa ruoanlaitossa enkä voita leivän päällä - siihen sopii avokado tai manteli/cashew-pähkinävoi :) No en ole totaalikieltäytyjäkään, kaikkea tulee syötyä JOSKUS mutta vain silloin kun käyn ulkona syömässä tai tehdään kavereiden kanssa ruokaa. Muutoin jätän nämä lisukkeet muille. Okei, on minullakin yksi pahe ja se on ketsuppi ;)

 

Herkkupäivät ja raflasyöminen sillon tällöin on siis asia erikseen, mutta jos nyt puhutaan vaikka kerta viikkoon niin mä mieluummin syön hyvistä raaka-aineista valmistettuja herkkuja vaikka aina niitäkään ei kyllä jaksa tehdä kun oon vähän laiskanpuoleinen keittiössä. Raakasuklaa on mun mielestä miljoona kertaa parempaa kuin ykskään fazerin suklaa, koska se tyydyttää mun suklaahimon JA "se tuntuu oikealta" vaikka olisikin paljon kaloreita, if you get my point. Vaikea selittää, mutta suurin osa ajasta ruoka mitä syön tulee myös tuntua hyvältä. Näin ollen esim. nämä brunssit mitä niin rakastan tuntuu hyvältä, koska en käy joka viikko vaan sillon tällöin. Joka viikko en enää nauttisi niin paljon, sillä tuleehan siinä aikamoinen määrä kaikkea foodia mätettyä, terveellistä ja ei niin terveellistä. Tässäkin taas pätee se, että kaikki asiat eivät käy kaikille ja olemme erilaisia. Toinen tykkää omenasta, toinen appelsiinista. Pointtina ehkä lähinnä heille, jotka niin paheksuvat "terveysherkuttelijoita".


Meneeks se näin? ;) haha.

Useimmiten näistä terveysherkuista saa myös monia mineraaleja ja vitamiineja (mm. superfoodit), joita ei kyllä saa mistään lihapasteijasta. Oon myös kuullut sanottavan, että ihan tyhmää selittää että joku prodepannari maistuu ihan oikealle pannarille. Että miksi ei voi vaan syödä muuten terveellisesti ja herkutella kunnolla sitten harvemmin. Noh, mä en kyllä nää siinä mitään eroa syötkö smoothien, rahkan tai raejuuston iltapalalla vaiko samoilla makroilla sen prodepannarin. Mutta kyllä mä syön erittäin hyvällä ruokahalulla mun valkuais-heralätyt mieluummin kun sitä "oikeeta", koska näin mä saan just ne oikeet makrot napaan ja maistuukin hyvältä - eri tavalla hyvältä kuin se perinteinen rasvasokeripannari. Jos mulle sanottais, että saat saan valita viikon ajaksi jomman kumman niin ei tarvi edes miettiä valintaa. Ehkä mun makuaisti sitten vaan on outo, koska tykkään molemmista - vaan ihan eri tavalla. Homman juju vaan on siinä, että kaikilla se kroppa ei pysy kunnossa jos herkuttelee "oikeilla" herkuilla joka päivä tai edes joka viikko (lähtee helposti lapasesta), joten sitten mun makeanhimoa paikkaa juurikin esimerkiksi nämä iltapalapannarit tai questbarit. Kaverikin kun kävi Madridissa mun luona ja kerroin hänelle sen ohjeen millä itse oon niitä tehnyt niin puhelimeen tulikin kuva ja kommentti, että oli ihan superhyvää! Eikä tässä kohtaan kukaan oo väittänyt etteikö se perinteinen olisi myös hyvää. Mulle ero on esimerkiksi siinä, että miksi ihmeessä mä laittaisin aamupalalättyihin vaikka vehnäjauhoa (tai mitään muutakaan jauhoa), kun voin yhtä hyvin tehdä ne kaurahiutaleilla?? En nyt välttämättä alkaisi leipomaan kaikkea terveellisesti illanistujaisiin, sillä en mä halua väkisin tuputtaa mun ruokailutottumuksia muille. Kaikki vaan eivät pidä samoista asioista. Huomasin ihan todella, kuinka dieetillä makuaisti herkistyi huomattavasti ja ihan kaikki ruoat, jopa mun vihreät ruoholta maistuvat pinaattiletut maistuivat aivan taivaalliselle. :D

Eipä mulla muuta asiaa ollut tänään. Hyvää maanantain jatkoa! ;)

Metu xx

1 kommentti:

  1. Mä en tiedä mitään parempaa kun kaurahiutale-valkuais pannari aamulla!! Kun muistaa laittaa tarpeeks suolaa :D ja jotenki siihen sekameteliin sopii vielä mustikat ja waldensfarmin pancake syrup.uuuu

    VastaaPoista