keskiviikkona, heinäkuuta 24, 2013

normipäivä

Jaahas. Kyllä se maanantain puntti taisikin olla ihan hyvä kun nyt tuntuu reisissä ja persiissä. Oikeeseen osotteeseen siis.

Eilen käytiin kattomassa Despicable Me kaverin pikkusiskojen kanssa. Oon vieny ne niiden synttärilahjaksi leffaan jo varmaan viimeset 10 vuotta. Perinne jatkui siis ;) Mut jumankauta mikä päivä muuten. Leffasta kun oltiin tulossa himaan päin juteltiin puhelimista ja niiden rikkomisesta/hävittämisestä. Sanoin jopa, että pitäis laittaa luuriin näyttösuoja mutten oo jaksanu. Tottakai mä onnistuin salilla sitten räpeltää siinä laittaessani luuria lantiovyölle. Tadaa pudotin sen siihen kaakelilattiaan. Eikös se lasi sitten hajonnutkin. Repesin vaan nauraa. Oh the irony. Googlettamalla selvisi, että olis korjaus maksanu sen 200e, mutta onneksi löysin yhden mestan joka korjaa kampanjahintaan 80e jos on alle 12kk vanha samsung/iphone. :) vinkvink!

Myös treenin loppupuolella olin näköjään heittänyt avonaisen sheikkerin kassiin = intrat pitkinpoikin. Litimärkä pohja ja kaikki kamat tuoksuu nyt appelsiinille. :D Jeejee. Himassa pitikin testailla Guitar Heron ja tanssipelin toimintaa PS2 (pinkki tietenkin) kirpparia varten. Toimii ja tulikin tehtyä päivän toinen aerobinen :D Mulle tuli taas joku juttelee ja kyselee kirjotanko blogia ihan mukavaa. :) Kyllä fit1 vaan on niin hyvä ilmapiiri reenata kovaa, niin miehet ku naisetkin. Saa tulla ihan rohkeesti nykäsee hihasta (jos mulla on hihat haha) emmä pure ;) Vaikka oonkin kuulemma vihasen näkönen salilla. Jännää.

Enpä tainnut mainitakaan, että kävi "pikku" kämmi Madridin lentojen kanssa. Olen hyvin tyhmä. Lennot ja hotelli hommattiin about viikko sitten. Eihänse nyt ihan menny ku strömsössä meinaan päivä oston jälkeen tsekkasin sähköpostin ja kuinkas ollakaan. Olin joskus pari viikkoa sitten saanu meiliä, että mulla alkaakin business-luennot 11.9 ja erasmus-orientaatiopäivä on jo 6.9!!! Siis voi hele... Lennot hankittu 22.9 eikä minkäänlaisia muutosmahdollisuuksia ja kaikenlisäks Finnair on niin ihana, että lennot on pakko käyttää järjestyksessä. Ne siis peruu mun joulukuun paluulennonkin. Fun times indeed. 400e meni että humps vaan. Ei tässä nyt auta itku markkinoilla, kun oma moka. Eilen hommasin uudet lennot niin, että lennän 4.9 ja paluu 20.9. Sitten päivä himassa ja mutsin kanssa lennetään 22.9 ja asutaan sit hotellissa pari päivää :D Meinaan mun kieliluennot alkaakin vasta 30.9. AAAAA mitä skeidaa.

Onneksi tuolta yliopistolta on tullu paljon kaikkia meilejä tässä, että tiiän tarkalleen missä mun pitää olla minä päivänä. Lennän jo 4.9 vaikka olikin vähän kalliimmat lennot, sillä vihaan sykkimistä ja hirveetä stressiä. Nyt mulla on kokonainen päivä aikaa ennen sitä ekaa tapaamista selvitellä mihin meen ja käydä kaupassa yms. Mutta kyllä mua hieman hirvittää se lähtö. Pelkään just sitä etten sit osaakaan mitään enkä ymmärrä mitään espanjaa vaikka onhan sitä tässä nyt luettu jo pari vuotta + lukio. Tiiän että siellähän sitä just oppii ku käyttää sitä kieltä, mut silti. Puhuminen ei oo mun vahvin osa-alue just siks, että pelkään tekeväni virheitä vaikkei sillä ole mitään väliä. Järki sanoo että no stress, mut silti. Jännittää :D Ja espanjalaiset on just sellasia, että mieluummin puhuu paskaa espanjaa kuin englantia. Yrittäminen on tärkeempää ku se, että osaako. Onneksi ens viikolla alkaa epsanjan puhekurssi kesäyliopistossa.

Ja sitten lempiaiheeseeni eli ruokaan. Mä innostuin eilen kokeilemaan jauhotonta pizzapohjaa ja tuli kuin tulikin aika hyvä. Pohjana siis kukkakaalia, heraa sekä valkuaista ja paaaaljon mausteita. Paljaaltaan ei ollut mikään kummoinen makuelämys, mutta hiilarittomana pohjana täytteillä maistui ainakin mulle tosi hyvin :) Kukkakaali ei siis maistunut pelkästään keitetylle kaalille. Ainut että tehdessä ei kauheesti kannata vahingossa avata chilipurkin kantta ja heittää koko sisältöä taikinaan voi tulla vähän mausteista. :D

1 annos:

200g kukkakaalia
10g heraa (maustamaton)
20g valkuaista
25g raejuustoa/tuorejuustoa
mausteita

Luomu paseerattua tomaattia
Lihaa, tonnikalaa, sipulia, paprikaa, juustoa...


200c 15-20min + täytteet ja uuniin 10min.

Mähän siis unohdin laittaa raejuuston taikinaan, joten laitoin päälle. Ei kyllä mielestäni kaivannut tota ollenkaan. Ekalla kerralla tein kaksi annosta kerralla ja pysyi tosi hyvin kasassa. Ainut että jouduin käyttämään maustamattoman heran tilalla vaniljanmakuista puddingia :D Eli siis hieman hassu sivumaku ja vielä oudompi haju, mutta tykkäsin. Pidän muutenkin makean ja suolaisen yhdistelmästä. Tänään taas tein 3 annosta kerralla vähemmillä mausteilla ja mukaan heitin myös sileäksi muussatun raejuuston (Valion pehmeä raikka on helppo) ja tällä kertaa pohja hajosi täysin ja lopputulos muistutti lähinnä kukkakaali-jauhelihasoselaatikkoa.


Kokeilut jatkunee, ehkäpä ens kerralla jätän tosissaan sen raikan pois taikinasta ja käytän enemmän heraa. Maustamatonta täytynee käydä ostamassa. Ja onhan toki päivän selvää, ettei tämä nyt maistu samalta ku normaali vehnäjauhopohja, mutta koska mä olen dieetillä ja mulla on tietyt ruoat mitä saan syödä, tykkään vaihtelusta aina sillon tällön kun on aikaa kokkailla. Kyllä tää nyt broilerit ja keitetyt parsakaalit voittaa. Pyrin enimmälti laittamaan hyvänmakuisia vähähiilarisia ruokavinkkejä tänne siksi, että "normaaleja" ohjeita on netti ja keittokirjat pullollaan. Mulla muutenkin on vain yhdellä aterialla treenipäivinä ns. hiilarinlähde ja se on treenin jälkeinen ruoka, mutta muissa on vaan proteiinit sekä joku lisuke. Ja mä oon sellainen, että rutikuiva jauhelihakin maistuu hyvältä sen leivän/pastan/perunan/riisin/bataatin kanssa :D En siis itse yleensä jaksa säätää päivällisellä koska kaikki maistuu. Lounas sen sijaan välillä ottaa nuppiin.

Aamulla myöskin vaihtelua elikkäs tuoreista mustikoista smoothie!



Lusikoiden tuntuu että syötävää on enemmän ;) Tähän tuskin kukaan tarvitsee ohjetta, mutta kannattaa kokeilla erilaisia sekoituksia. Sekaan leseitä, rahkaa, marjoja, hedelmiä (esim. pakastemango nam), kanelia, kardemummaa, mehukeittoa, viherjauhetta, superfoodeja, pinaattia ja mitä ikinä. Smoothie on siitä tosi hyvä, että sekaan saa helposti ujutettua kaikkea terveellistä, mitä ei muuten ehkä tykkäisi syödä. Viherjauhe on erinomainen lisä päivään, erityisesti jos ei syö tarpeeksi (vihreitä) vihanneksia. Paljon mineraaleja yms :) Ja siitäpä tulikin mieleeni, että kanelin suurkuluttajat käykää ehdottomasti ostamassa luontaistuotekaupasta luomu ceylonkanelia! Siinä ei ole kumariinia, toisin kuin kaupan halpis cassiakanelissa ja jos vetää yli päivittäisen saantisuosituksen voi saada kumariinimyrkytyksen. Maksa ei tykkää. Siinä on myös enemmän terveyshyötyjä!


Oon ihan wannabe-hippi kun lempikauppani maan päällä ovat kaikki luontaistuotekaupat! Voisin kuluttaa tunteja aikaa siellä tutkien kaikkia purkkeja ja purnukoita. Kuola valuu kun käy punnitse ja säästä -kaupassa kun siellä on niiiiiin paljon kaikkia ihania pähkinöitä ja muita juttuja. Pelkästään ilmasta, jota hengitämme saa kasan myrkkyjä elimistöön ja siksi pyrinkin kompensoimaan sitä mahdollisimman puhtaalla ja ravinnerikkaalla ruoalla. Mahdollisimman paljon luomua, kuten maito ja leivät. Tottakai poikkeuksiakin teen, mut just siks on sitten varaakin tehdä kun perusruokavalio on kunnossa ja josta on karsittu kaikki ylimääräinen. Bodyruoka sellaisenaan onkin jo melko puhdasta (pl. jotkut treenijuomat yms). Makeutusaineet onkin ainoat joita tulee käytettyä jonkin verran, koska sokeri ei kuulu mukaan tähän yhtälöön. Tosin minullakin on se oma paheeni ja se on juurikin ihana kemikaalicocktail pepsi max ja coca cola light/zero. Varmaan voisin kiskoa sitä litrakaupalla päivittäin. Kotona kuitenkin juon kivennäisvettä ja toisinaan laitan sekaan tipan luontaista aromia. Meillä on soda stream ja ne kaupat jotka myy niitä, myy myös kalorittomia/makeuttamattomia aromeja minipulloissa. Maksaa muistaakseni 10e, mutta sitä tuleekin ihan pari tippaa / pullo. Sitten esim. leffassa tai ulkona juon limpparia. Oon kyl miettinyt sen niin, että 0,5l voin juoda päivässä mutta eipä sitä kenenkään kroppa tarvitse joten miksi ei siis (yrittää) kieltäytyä siitäkin?

Siitä puheenollen Lidlissä kävin piiiitkästä aikaa ah sinne oli tullut myyntiin jotain erikoistuotteita, joita oon nähnyt vain ulkomailla. Mutta erityisesti nämä lämmitti mun sydäntä hah.

Vanilja ja Cherry Zeroa nam!


Juurikin näistä syistä mulle on tärkeää syödä puhdasta ruokaa ilman ylimääräisiä e-koodeja tai muita aineita. Esim. 100% xylitol-purkka ei lähellekään aina ole 100% xylitolia vaan melkein kaikissa on mukana arominvahvennetta jos ei osaa katsoa tuoteselostetta oikein. Monelle yksi hällä väliä asia, mutta miksi ei vältellä niitä jos se on niuhottamatta mahdollista?

Mä saan kaiken skeidan kroppaani limuista ja joistakin lisäravinteista (ja tietysti toisinaan muusta ruoasta). Joku muu esim. eineksistä. Ainut ero näillä on, että lisäravinteet tukee mun tavoitetta, einekset ei. Joten nään sen niin, että sillä on oikeasti paljonkin väliä mitä vedän napaani. Ja myös niille, jotka tahtovat kiinteytyä, laihtua yms. ruokavalion merkitystä ei vaan voi korostaa liikaa, joka onkin se 70%. Ne vatsapalat rakennetaan keittiössä. Jos sanoo ettei oo aikaa niin mä sanon että paskanmarjat. Mutsin kaveri sanoi sille, että osti pizzaa koska tarvitsee pikaruokaa kun ei ehdi kokata. Noh, mun kanasalaatin kyhääminen vie saman ajan ku se uunin lämmittäminen. Se on niin, että tekosyy on vähän ku napa; kaikilla on sellainen! ;) Oon ennenkin sanonut ja sanon uudestaan, että mulle terveellinen syöminen on sitä, että 80-90% ajasta syö puhdasta ruokaa ja sitten se loppuaika on varaa soveltaa. Uskon, että kaikki liittyy kaikkeen ja kroppaa täytyy ravita hyvin myös sisältä päin ja se sitten heijastuu myös esim. hiuksiin ja ihoon.

(hieman jäi se flow puuttumaan tästä tekstistä kun lisäilin ja poistin tekstiä miljuuna kertaa, koittakaa kestää)

Ihanaa, selvisin kuin selvisinkin salille tekee viikon paskimman treenin eli rinta-olkapää. Rintaa en vaan jaksa treenata ja lähtö on aina kauheeta vetkuttelua hyi! Ihme viikko ku äsken olin tekemässä ruokaa ja tiputin (ja rikoin) lautasen. Kaikki kamat tippuu käsistä whaaaat??? Onneksi huomenna torstai! Se meinaa siis golffausta ja chillausta. Puhelimenkin saan varmaan huollosta. :)

-Merkku

2 kommenttia:

  1. No kieltämättä pari kertaa piti miettiä, että uskaltaako sun treeniä häiritä, kun niin keskittyneesti mavetit ;) Ei vaan, tosi kivaa vaihtelua nähdä tuollakin salilla naisia, jotka uskaltaa treenata kovaa! Tsemppiä treeneihin! :)
    Minna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah hah joo piti keskittyä hengittämään etten kuukahda :D tsemppiä sinne myös!!

      Poista