lauantaina, lokakuuta 26, 2013

I ♥ Partio

Mua alkaa itkettää mä en varmaankaan pääse ens vuoden kisojen takia Väiski 2014 (Väiski on siis Espoon ja Kauniaisten partioleiri about joka 4 vuosi) kun max yhdeksi yöksi :( Oonhan mä tämän tiennyt jo pitkään, että kisasyksyn leiri pitää skipata. Mä oon ollut jokaisella Väiskillä vuodesta 1998 ja nyt jäisi siis eka väliin? EIIIIII. Partio on mulle rakas harrastus ja isot leirit on ihan huippuja. Ei sitä pysty selittämään ennen kun sen on itse kokenut. Tai siis, jos on EVP (ei-vielä-partiossa) niin yhden leirin perusteellakaan ei välttämättä saa sitä kuvaa, miksi se on niin siistiä. Mä oon ollut partiolainen vuodesta 1996, joten sinä aikana oon saanut niin paljon kavereita ja kokemuksia, ettei sitä pysty selittämään kellekään. Ei siellä siis pelkästään sidota solmuja ja syödä hernekeittoa. Se on niin paljon kaikkea muutakin. Hyviä ja huonoja hetkiä, kavereita, uimista, hauskanpitoa... Kaiken lisäksi Väiski on kaikista leireistä mun suosikki, koska se on vain Espoo/Kauniainen eikä koko pk-seutu. Jotenkin mukavan iso, mutta kuitenkin pieni :)





 Väiski 2009

Kauheen nostalginen fiilis tulee, mä haluaisin niin paljon jossain vaiheessa ns. edetä myös mun partiouralla. Eli olla joku vähän isompi johtaja, mutta koska oon ulkomailla, niin se ei oo mahdollista ainakaan tällähetkellä. Meinaan siis esim. isommilla leireillä alaleirijohtajuus tai muu vastaava. Noh, onneks se ei katso ikää ;)

Mulle yks tyttö, joka on vastuussa taas leirin muonituksesta, sanoi että heillä on kehitteillä joku karppiruokavalio hahaa. Koska leirillä perinteisesti saa kyllä ihan itse huolehtia omasta proteiinin saannistaan. :D Mutta en sit viitsinyt siihen mainita, että joo mä tosissaan oon kisoihin menossa, joten ruokavalio on pilkun tarkka eikä melkein. Omia ruokia ei saa säilyttää missään :S Raahaan omat jatkojohdot ja jääkaapin mukana sinne skutsiin ;D Alko naurattaa, ku mietin että roudaan kottikärryllisen kananmunia ja raakaa parsakaalia ja vedän koko leirin niitä aina pääasterioilla hahahah! Tottakai aamulenkit olis helppo suorittaa metsässä, mutta kuntosali pitäisi löytyä jostain leirin läheltä ja sinne pitäisi päästä livahtamaan. Tää meinaisi siis sitä, että pöllisin vanhempien auton yli viikoksi, en usko että faija kauheesti ilahtuisi :D Mutta kyllä mä olisin valmis ottamaan extreme keinot käyttöön, jotta pääsisin sinne...



Meillä on suunnitteilla Japanin Maailman Jamboree vuonna 2015 (about 30000 partiolaista), johon olisi huippuhienoa mennä Trans-Siberian junalla. Ja mähän innostuin jo katsomaan hintoja ja tämmöinen plääni kuulostais musta upealta:

Junalla Helsinki-Moskova
Junalla Moskova - Siberia - Mongolia Ulan Bator - Kiina Peking
Pekingissä pari päivää käydä kattoo Kiinanmuurit ja muut
Peking - Kiina Tianjin - Etelä-Korea Seoul
Seoulissa muutama päivä
Seoul - Etelä-Korea Busan - Japani Fukuoka

Fukuokasta sitten junalla Shin-Yamagutchiin bullet-junalla, jossa leiri pidetään :)

Tää koko reissu tähän mennessä viel yhteensä about 2,5vk ja hintaa tulee 1000e + ho(s)tellit. Tähän lisäksi vielä leirimaksu, jotain junalippuja Japanissa sekä lento takaisin Suomeen. Itse ajattelin, ettei tartte koko aikaa olla leirillä, koska sinne mahdollisesti pääsee vain osaksikin aikaa. Ja on kivempi käyttää enemmän aikaa sitten ihan Japanissa. Mutten sitten tiedä onko liian haikee fiilis lähtee keskenkaiken. Hmm, se pitää päättää siinä vaiheessa kun leirimaksut julkaistaan. Siellä järkätään myös Home Hospitalitya, elikkä pääsee maksutta asumaan jonkun japanilaisen partiolaisen kotiin ennen/jälkeen leirin. Sitä pitää käyttää hyväksi jos se vaan on mahdollista, jotta kunnolla pääsee näkemään sitä paikallista arkea. :) Mä en kyllä osaa sanaakaan Japania, ehkä vois käydä jonkun peruskurssin :D

Nojoo, lennot menu-paluu on varmasti halvemmat (alle 600e), mutta ei se todellakaan ole sama asia. Kokemuksena viikko Siperian halki on varmasti tosi ainutlaatuinen ja muutenkin, ei tuu varmaan ihan heti lähettyä esim. Etelä-Koreaan. Säästöä siis eikä tuhlailua! Pitäs varmaan johonki töihinkin mennä joskus. :D


Jamboree Sweden Rinkaby 2011

Tämän jamboreen järjestäjät on hifistelleet ja sinne on jo rakennettu alusta asti vaikka mitä ja pääsee reissun aikana näkemään Hiroshimankin, johon ne atomipommit pudotettiin 2 maailman sodan aikaan. :) En tiedä miksi mä selitän tästä täällä mutta olkoon. Partiokin on iso osa mun elämää. :) Suomesta lähtee myös joukkue Jamboreelle, mutta ainakin Ruotsin jamboreen matkakulut oli ihan jäätävän hintaset, joten mentiin itse (saatiin samaan hintaan ruotsin matkakulujen lisäksi 3 päivää Köpiksessä hostellissa + lennot). Mutta toki alaikäisillä ei oo kauheesti vaihtoehtoa. Leirihintaa mä en tosissaan tiedä, mutta löysin jotku jenkkisivut ja heillä tulee maksamaan koko paska about 6000 dollaria... SIIS 6000!!! Siihen kyllä kuuluu sitten kaikki eli leiri 1,5vk, oheismatkat aasiassa/japanissa sekä joukkueen vaatteet ja muu sälä. Vaikka Suomen joukkueen hintaan kuuluisikin oheismatkat niin mieluummin ihan itse siellä kuljen ja päätän mihin menen ja millä aikataululla. Jamboreen leirimaksuthan menee siten, että jokaisesta maasta katsotaan BKTL/asukas ja sen mukaan sitten maksetaan leirimaksua. Eli Suomalaiset maksaa enemmän kuin Thaimaalaiset jne. Tämä on musta täysin oikein, näin varmistetaan että mahdollisimman moni myös köyhemmistä maista pääsee leirille.

Nääki suunnitelmat on vaan mun omia, ku en oo ku ohimennen jutellut yhden kaverin kanssa. Joten jos ei kukaan oo messissä niin voi olla että joudun lähtemään yksin :D En oo sellaista yksin matkustavaa sorttia (ellei näitä opintoja lasketa) mutta pakkohan se on jos kukaan ei tuu mukaan. :)

No, tää oli vähän tämmöinen erilainen postaus. Mun päivä on menny vähän pepuilleen ku aamupalankin söin vasta klo 14 :D Mun viikonloppu menee kattoessa jotain dokumentteja Christopher Columbuksesta ja orjuudesta, sekä lukiessa jotain 300 sivusta kirjaa asiasta. Minä, jonka yleistietämys historiasta on jotain niin surkeeta (en siis ymmärrä mitään mitä proffa puhuu tunnilla, kielimuurikin saattaa vaikuttaa asiaan). Just ja just tiiän ton WW2 faktat ja millon suomessa oli talvi/jatkosota. Onneks on wikipedia ;D Wish me luck! Hyvää lauantaita!

-Merkku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti